ΜΙΚΡΟ - ΣΕΝΑΡΙΟ << Μοριακή Συγκέντρωση και Αραίωση Διαλύματος >>
Στα πλαίσια της εφαρμογής των Τ.Π.Ε στην διδακτική διαδικασία , προς βοήθεια των συναδέλφων μου καθηγητών της ειδικότητας ΠΕ 04 έχω αναρτήσει ένα μικρο - σενάριο διδασκαλίας στη συγκέντρωση διαλυμάτων ( ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ )
Ελπίζω να είναι κατατοπιστικό και να σας βοηθήσει........
Ελπίζω να είναι κατατοπιστικό και να σας βοηθήσει........
Τίτλος: Συγκέντρωση ή μοριακότητα κατά όγκο
διαλύματος- Αραίωση διαλύματος
Γνωστικό αντικείμενο: Χημεία Α Λυκείου
Διδακτικός στόχος: Στο τέλος της διδακτικής ενότητας οι
μαθητές θα πρέπει να έχουν κατανοήσει
τι είναι:
·
Διάλυμα
·
Μοριακή
συγκέντρωση διαλύματος
·
Πως
μπορούμε να αραιώσουμε ένα διάλυμα
·
Πως
μεταβάλλεται η μοριακή συγκέντωση του διαλύματος όταν αυτό αραιώνεται
·
Πως
μπορούμε να συμπυκνώσουμε ένα διάλυμα
·
Πως
μεταβάλλεται η μοριακή συγκέντωση του διαλύματος όταν αυτό συμπυκνώνεται
·
Πότε
ένα διάλυμα είναι κορεσμένο και πότε ακόρεστο
Περιγραφή διδασκαλίας:
1 – διδακτική ώρα
Έκδοση λειτουργικού συστήματος : Windows 7.6.1
Είναι
ένα λογισμικό παραμετρικής προσομοίωσης, όπου έχουν προεπιλεγεί
κάποιες οντότητες- μεγέθη που
υποβάλλονται σε μεταβολές και τα αποτελέσματα αυτών περιγράφουν
την διαδικασία και την εξέλιξή του
φαινομένου ( Διαλύματα διαφορετικών ουσιών ,
μάζες , όγκοι , αραίωση , συμπύκνωση ,κορεσμός
και ακορεστότητα )
Δίνει
την δυνατότητα στον χρήστη ( μαθητή ) να επιλέγει κάθε φορά κάποια
από αυτά τα μεγέθη , να τους
αλλάζει τιμές και ποσότητες
, να εκτελεί και να παρατηρεί τα αποτελέσματα
των επιλογών του (
διερευνητική μάθηση )
Συγκεκριμένα
μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές:
§ Να
υπολογίζουν την μοριακή συγκέντρωση ενός δ/τος από την σχέση C =n/V όπου n τα mol της διαλυμένης ουσίας και V ο όγκος του
δ/τος σε Litra
§ Να αραιώσουν ένα διάλυμα ( με
προσθήκη νερού ) και να συμπεράνουν πως μεταβάλλεται η συγκέντρωσή του
§ Να κατανοήσουν ότι όταν αραιώνουμε
ένα διάλυμα το μόνο που δεν αλλάζει είναι η ποσότητα της διαλυμένης ουσίας
.Χρησιμοποιώντας την σχέση της αραίωσης C0V0 =CTVT
να μπορούν να υπολογίζουν την τελική συγκέντρωση του αραιωμένου
διαλύματος Πχ διάλυμα ΝαCL C0 = 5 M 0,1 L
και V = όταν αραιωθεί σε 10πλάσιο όγκο τότε η CΤ = 0,5 M
§ Να συμπυκνώσουν ένα διάλυμα ( με απομάκρυνση νερού ) και να διαπιστώσουν
πως μεταβάλλεται η συγκέντρωσή του
§ Να κατανοήσουν ότι όταν συμπυκνώνουμε
ένα διάλυμα με εξάτμιση το μόνο που δεν αλλάζει είναι η διαλυμένη ουσία.
Επομένως χρησιμοποιώντας την σχέση της αραίωσης
C0V0 =CTVT να μπορούν να
υπολογίζουν την τελική συγκέντρωση του συμπυκνωμένου διαλύματος Πχ διάλυμα ΝαΟΗ C0 = 4M και V = 6 L όταν συμπυκνωθεί με εξάτμιση νερού
στα 3 L , τότε η νέα του συγκέντρωση γίνεται CΤ = 8 M
§ Να συμπυκνώσουν ένα διάλυμα ( με προσθήκη διαλυμένης ουσίας ) και να
παρατηρήσουν πωςσυγκέντρωσή του Πχ σε διάλυμα ΗCL C0 = 0,4M και όγκου V = 10 L προσθέτουμε διαλυμένη ουσία ΗCL, αμελητέου όγκου , n=6mol .Τότε η τελική συγκέντρωση παίρνει
την τιμή CΤ = 1 M
§ Να εξηγήσουν πότε ένα διάλυμα είναι
ακόρεστο και πότε γίνεται κορεσμένο
§ Να συνειδητοποιήσουν πως όλες οι
ουσίες δεν έχουν την ίδια ικανότητα να διαλύονται στο νερό και επομένως
υπάρχουν ουσίες με πολύ υψηλή
διαλυτότητα και χαμηλό βαθμό κορεσμού πχ
δ/μα ΝαΝΟ3 και από την άλλη υπάρχουν ουσίες με μικρή
διαλυτότητα και υψηλό βαθμό κορεσμού πχ
δ/μα CuSO4
Λέξεις κλειδιά: Διάλυμα – mol διαλύματος – όγκος - αραίωση
Δημιουργός: Τσελίκας Κών/νος ( ΠΕ04 – 02 )
Ημερομηνία Δημιουργίας: 17/6/2017
Σχέση με αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών: Σχολικό βιβλίο Χημείας Α Λυκείου –
Παρ: 2.4 διαλύματος – Συγκέντρωση Αραίωση , ανάμειξη διαλυμάτων
Τόπος διεξαγωγής: Σχολική τάξη
Χρήση υλικού : Η/Υ , Διαδραστικός πίνακας , έντυπα
, φύλλα εργασίας
Μεθοδολογική προσέγγιση : Μαθητοκεντρική διδασκαλία . Διερευνητική ,
.
βιωματική μάθηση .Ομαδικές ή ατομικές εργασίες με φύλλα εργασίας.
Τρόπος αξιολόγησης – εμπέδωσης: Ερωτήσεις κατανόησης και
συμπλήρωση
φύλλων εργασίας
Στάδια αξιολόγησης : Ενδιάμεση ή τελική
Τίτλος:
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου