ΜΙΚΡΟ - ΣΕΝΑΡΙΟ << Μοριακή Συγκέντρωση και Αραίωση Διαλύματος >>

Στα πλαίσια της εφαρμογής των Τ.Π.Ε   στην διδακτική διαδικασία , προς βοήθεια των συναδέλφων μου καθηγητών της ειδικότητας ΠΕ 04 έχω αναρτήσει ένα μικρο - σενάριο διδασκαλίας στη συγκέντρωση διαλυμάτων ( ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ )
Ελπίζω να είναι κατατοπιστικό  και να σας βοηθήσει........

Τίτλος:  Συγκέντρωση ή μοριακότητα κατά όγκο διαλύματος- Αραίωση διαλύματος

Γνωστικό αντικείμενο: Χημεία  Α  Λυκείου

Διδακτικός στόχος: Στο τέλος της διδακτικής ενότητας οι μαθητές θα πρέπει να έχουν κατανοήσει 
τι είναι: 
·         Διάλυμα
·         Μοριακή συγκέντρωση διαλύματος
·         Πως μπορούμε να αραιώσουμε ένα διάλυμα
·         Πως μεταβάλλεται η μοριακή συγκέντωση του διαλύματος όταν αυτό αραιώνεται
·         Πως μπορούμε να συμπυκνώσουμε ένα διάλυμα
·         Πως μεταβάλλεται η μοριακή συγκέντωση του διαλύματος όταν αυτό συμπυκνώνεται
·         Πότε ένα διάλυμα είναι κορεσμένο και πότε ακόρεστο


Περιγραφή διδασκαλίας:  1 – διδακτική ώρα



Λογισμικό: Phet Interactive Simulations ( Συγκέντρωση  Διαλύματος ) Έκδοση : Java
Έκδοση λειτουργικού συστήματος : Windows 7.6.1


Είναι ένα λογισμικό παραμετρικής προσομοίωσης, όπου έχουν προεπιλεγεί 
κάποιες οντότητες- μεγέθη που 
υποβάλλονται σε μεταβολές και τα αποτελέσματα αυτών περιγράφουν   
την διαδικασία και την εξέλιξή του 
                    φαινομένου ( Διαλύματα διαφορετικών ουσιών , μάζες , όγκοι , αραίωση ,  συμπύκνωση ,κορεσμός και ακορεστότητα )
Δίνει την δυνατότητα στον χρήστη ( μαθητή ) να επιλέγει κάθε φορά κάποια   
από αυτά τα μεγέθη ,  να τους  
          αλλάζει τιμές και ποσότητες  , να εκτελεί και να παρατηρεί τα αποτελέσματα  
των επιλογών του    ( διερευνητική μάθηση )

Συγκεκριμένα μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές:

§  Να  υπολογίζουν την μοριακή συγκέντρωση ενός δ/τος από την σχέση  C =n/V όπου n τα mol της διαλυμένης ουσίας και V  ο όγκος του δ/τος σε  Litra
§  Να αραιώσουν ένα διάλυμα ( με προσθήκη νερού ) και να συμπεράνουν πως μεταβάλλεται η συγκέντρωσή  του
§  Να κατανοήσουν ότι όταν αραιώνουμε ένα διάλυμα το μόνο που δεν αλλάζει είναι η ποσότητα της διαλυμένης ουσίας .Χρησιμοποιώντας την σχέση της αραίωσης           C0V0 =CTVT  να μπορούν να υπολογίζουν την τελική συγκέντρωση του αραιωμένου διαλύματος Πχ διάλυμα ΝαCL  C0 = 5 M 0,1 L 
και V = όταν αραιωθεί σε 10πλάσιο όγκο τότε η CΤ = 0,5 M

§  Να συμπυκνώσουν ένα διάλυμα  ( με απομάκρυνση νερού ) και να διαπιστώσουν πως μεταβάλλεται η συγκέντρωσή του
§  Να κατανοήσουν ότι όταν συμπυκνώνουμε ένα διάλυμα με εξάτμιση το μόνο που δεν αλλάζει είναι η διαλυμένη ουσία. Επομένως χρησιμοποιώντας την σχέση της αραίωσης  C0V0 =CTVT   να μπορούν να υπολογίζουν την τελική συγκέντρωση του συμπυκνωμένου διαλύματος  Πχ διάλυμα ΝαΟΗ   C0 = 4M  και V = 6 L όταν συμπυκνωθεί με εξάτμιση νερού στα 3 L , τότε η νέα του συγκέντρωση γίνεται            CΤ = 8 M
§  Να συμπυκνώσουν ένα διάλυμα  ( με προσθήκη διαλυμένης ουσίας ) και να παρατηρήσουν πωςσυγκέντρωσή του Πχ σε διάλυμα ΗCL C0 = 0,4M  και όγκου V = 10 L προσθέτουμε διαλυμένη ουσία ΗCL, αμελητέου όγκου , n=6mol .Τότε η τελική συγκέντρωση παίρνει την τιμή   CΤ = 1 M
§  Να εξηγήσουν πότε ένα διάλυμα είναι ακόρεστο και πότε γίνεται κορεσμένο
§  Να συνειδητοποιήσουν πως όλες οι ουσίες δεν έχουν την ίδια ικανότητα να διαλύονται στο νερό και επομένως υπάρχουν   ουσίες με πολύ υψηλή διαλυτότητα και χαμηλό βαθμό κορεσμού  πχ δ/μα ΝαΝΟ και από την άλλη υπάρχουν ουσίες με μικρή διαλυτότητα και υψηλό βαθμό κορεσμού πχ  δ/μα CuSO4







Λέξεις κλειδιά: Διάλυμα – mol διαλύματος – όγκος  - αραίωση

Δημιουργός: Τσελίκας Κών/νος ( ΠΕ04 – 02 )

Ημερομηνία Δημιουργίας: 17/6/2017

Σχέση με αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών: Σχολικό βιβλίο Χημείας Α Λυκείου –
 Παρ: 2.4 διαλύματος – Συγκέντρωση Αραίωση , ανάμειξη διαλυμάτων

Τόπος διεξαγωγής: Σχολική τάξη

Χρήση υλικού : Η/Υ , Διαδραστικός πίνακας , έντυπα , φύλλα εργασίας

Μεθοδολογική προσέγγιση : Μαθητοκεντρική διδασκαλία .  Διερευνητική , 
βιωματική μάθηση .Ομαδικές ή ατομικές  εργασίες  με φύλλα εργασίας.

Τρόπος αξιολόγησης – εμπέδωσης:  Ερωτήσεις κατανόησης και συμπλήρωση 
φύλλων εργασίας

Στάδια αξιολόγησης : Ενδιάμεση ή τελική



























Τίτλος: 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΧΗΜΕΙΑΣ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ : ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΗ - ΘΕΡΜΟΧΗΜΕΙΑ - ΧΗΜΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ - ΧΗΜΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΧΗΜΕΙΑΣ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ